Dag 4 (1 augustus) Hot Springs (SD) - Gillette (WY)

Na het ontbijt pak ik mijn spullen en haal een bak ijsklontjes uit de machine in het motel voor in de koelbox. Vrijwel elk hotel heeft een ijsklontjesapparaat. Dat is in principe bedoeld om je beker mee te vullen en niet je koelbox.

Vandaag ga ik weer veel natuurschoon zien. Mijn Chevrolet gaat me eerst naar Custer State Park brengen. De route is prachtig. Onderweg zie je het wild gewoon de weg oversteken. De meeste dieren hebben daar geen haast mee. Helemaal bijzonder wordt het als een kudde bizons de weg verspert. Ik maar wachten tot ze aan de kant gaan, tot er een paar Amerikaanse werkmannen in pickup trucks komen. Zij toeteren de beesten gewoon aan de kant. Weer wat geleerd. Naast bizons zijn er ook herten en prairiehonden te bewonderen. De prairiehonden maken holletjes in de grond en als je te dichtbij komt worden ze bang en duiken ze het hol in.

Overstekende bizons.

Een prairiehond.

Hert.

Ik bereik Custer State Park. Entree is 15 dollar. Voor dat geld mag je de wildlife loop road rijden en van alle faciliteiten gebruikmaken. Later kan ik met dezelfde toegangskaart ook nog de Needles Highway rijden. Op de wildlife loop road kom ik weer allerlei wild tegen. Naast bizons zijn er ook ezels te bewonderen.

Ezels in Custer State Park.

En ook hier weer een kudde bizons.

Via de Black Hills van South Dakota vervolg ik de weg. Op diverse plekken kan er gestopt worden om van het uitzicht te genieten. Het is duidelijk dat ik niet meer alleen op de weg ben. Was het in Nebraska nog vrij rustig, hier krioelt het van de toeristen. Deze week zijn er heel veel motorrijders. Zij komen voor de jaarlijkse Sturgis Rally. 

Motorrijders in de Black Hills.
Prachtig landschap in de Black Hills

Black Hills.

Mount Rushmore is de volgende stop. In 14 jaar tijd heeft men hier de 4 presidenten George Washington, Thomas Jefferson, Theodore Roosevelt en Abraham Lincoln in steen uitgehakt. Toegang is gratis, ware het niet dat de parking 11 dollar kost. Dat is wel erg veel voor het staren naar vier gezichten. Gelukkig heb ik al wat voorwerk verricht en weet dat het ook anders kan. Je moet er een klein stukje voor lopen. Veel tijd kost Mount Rushmore niet. Er is een wandelpad van ongeveer een kilometer eromheen en dan sta je weer op het uitzichtplatform.

Via een promenade met de vlaggen van alle staten loop je naar
het monument.

De vier presidenten.

Een klein stukje richting het zuiden ligt Sylvan Lake met prachtig blauw water. Een wandelpad loopt er helemaal omheen dus daar maak ik ook gebruik van. Dit meer is ook het begin van de Needles Highway. Een weg met scherpe bochten en een paar smalle tunnels. Je mag hem alleen rijden als je entree voor het State Park hebt betaald. 

Sylvan Lake.
Sylvan Lake.

Smalle tunnel op de Neeldles Highway.

Uitzicht bij een van de haarspeldbochten.

Even wordt er nog gepicknickt aan een ander meer. Achter mij zit een Amerikaanse familie. Ze vragen of ik een stuk gepaneerde kip wil. Daar zeg ik geen nee tegen. Het smaakt voortreffelijk.

Etenstijd.

In Custer stop ik voor een paar foto's. Het dorp zit vol met toeristen. Vooral motorrijders. Op allerlei souvenirwinkels en horeca na is er niet heel veel te zien. 

Custer

De laatste 185 kilometer gaan over een ietwat saaie weg. Ik rij meteen door naar eindbestemming Gillette in Wyoming. Af en toe valt er een dikke druppel regen, maar het blijft verder droog. In Gillette logeer ik in het Mustang Motel. Het is oud en de kamer ruikt naar sigaretten. De eigenaar komt ergens uit de regio India, maar kan ook Bangladesh of Pakistan zijn. In de lobby hangt weer het typische luchtje van een currymaaltijd. Als je de creditcard pakt om te betalen, weet je meestal gelijk wat ze gaan zeggen:  of het niet contant kan? Nou, vooruit dan maar. Voor een nacht is het hier wel te doen.

Mustang Motel in Gillette, Wyoming.

Na het bijwerken van het verslag volgt er nog een bezoekje aan Walmart. In de Walmart vallen een aantal dingen op. De lokale bevolking loopt er bijzonder armzalig bij. Vieze kleding en een slecht gebit zijn hier aan de orde van de dag. Een ander opvallend punt is dat de Walmart geen bier verkoopt. De cassière weet niet waarom. Gelukkig heb ik internet en weet ik het nu wel. De winkel heeft geen vergunning van de gemeente. Bier kun je alleen in de liquor store kopen iets verderop.

Afstand vandaag: 253 kilometer.

2 opmerkingen:

  1. Lekker rustig daar overal zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, redelijk. Hoewel er in South-Dakota meer verkeer was. Ik hou mijn hart vast voor Yellowstone. Denk dat het daar juist uitpuilt van de mensen.

      Verwijderen