Dag 9 (6 augustus) Idaho Falls (ID) - Pocatello (ID)

Als het continentaal ontbijt achter de kiezen is vertrek ik voor nog een dagje Yellowstone. De geplande 400 kilometer voor alleen Grand Teton National Park worden er nu iets meer. Achteraf minder handig qua afstand, maar die huurauto heb ik nu toch eenmaal en benzine is hier ook niet duur. Kwestie van de wekker om 7 uur zetten en gaan met die Chevrolet. Het is vanuit Idaho Falls twee uur rijden naar het park. Onderweg flinke regenbuien, maar dat ben ik inmiddels gewend. In het park is het nog een uurtje naar de plek van bestemming.

In Yellowstone rijd ik de zuidelijke ringweg en begin aan de oostkant. De weg loopt grotendeels parallel aan de Yellowstone River. We zien hier prachtige groene weiden waarop regelmatig wild is te zien. Het lijkt inmiddels zelfs droog te zijn.

Op de achtergrond de Yellowstone River.

Vruchtbare grond bij de rivier.

Trout Creek

De geisers komen weer in zicht. Bij de Sulphur Cadron maak ik een stop. Deze borrelende poel heeft een chemisch kleurtje. Er leven miljarden bacteriën in de poel die het gas omzetten in zuur. Dit zuur zet het zand en de rotsen om in modder.

Sulphur Caldron.

Nog een modderpotje.

De natuur trekt zich niks aan van een parkeerplaats.


Schuin tegenover de Sulphur Caldron ligt een ander veld met borrelende putjes. Belangrijkste monument is hier de moddervulkaan. Houten vlonders (boardwalks) voeren je langs de belangrijkste plekken. De poncho kan ook weer uit de achterbak, want het weer is terug bij af. Er volgt een paar uur regen en de temperatuur is opnieuw 10-12 graden.

Met z'n allen over de boardwalks.

Dragon's Mouth Spring.

Mud Volcano.

Grizzly Fumarole.

In de verte doemt Yellowstone Lake op, verscholen achter de bomen. Er zijn een aantal plekken waar je beter zicht hebt. Even kijken dus, maar wel de camera droog proberen te houden.

Yellowstone Lake.

Vulkanisch strand.

De mooiste plek aan het meer is het geiserveld van West Thumb. Er zijn onder andere geisers met prachtige kleurpatronen te bezichtigen. Ondanks de regen is iedereen massaal uitgerukt om het zaakje te bekijken.

West Thumb Geyser Basin.

Op de achtergrond Lake Yellowstone.

Een van de paden tussen Lake Yellowstone en het
West Thumb Geyser Basin.

Mooie kleurtjes.

Een nog mooier kleurenpalet.

Het lijkt net een zwembad.

Het kokende water van de geisers stroomt
zo Lake Yellowstone in. 

Overzicht van het 'zwembad'.

Vanuit Yellowstone kun je richting zuiden en meteen Grand Teton National Park inrijden. Na 35 kilometer rijd ik door de gate. De zon schijnt inmiddels. Lang zal het allemaal niet duren. Nog geen kwartier later vallen de druppels weer uit de lucht. Opvallend in het park is dat het er veel minder druk is dan in Yellowstone. Vanwege de lange afstand vandaag doe ik Grand Teton 'op z'n Japans'. Alleen maar fotostops dus. Veel meer zit er toch niet in. Daar is het weer niet naar.


Het welkomstbord.

Jackson Lake.

De hoge bergtoppen van Grand Teton.

Aan de Teton Park Road is er een aftakking naar de Signal Mountain Road (2.355 meter). Je hebt er uitzicht over een vlakte waar regelmatig wild is te zien. Ik zie vandaag niks.

Op het uitzichtplatform van de Signal Mountain.

Onderweg naar beneden poseert er een
bever voor mijn camera.

Eenmaal terug op de Teton Park Road zijn er spectaculaire uitzichten op de bergketen. De Tetons kenmerken zicht door de hoge toppen die allemaal netjes op een rijtje liggen.

De Tetons achter een laag mist en bewolking.

Iets verderop zien we ze beter.

De sneeuwresten zijn duidelijk zichtbaar.

Jenny Lake.

Nadat ik Jenny Lake ben gepasseerd besluit ik de uitgang op te zoeken. Aan de rand van het park ligt Jackson (Wyoming). Een zeer drukbezocht toeristenoord met heel veel horeca en accommodaties. Uiteraard peperduur want het ligt dichtbij een nationaal park. Ik stop er voor avondeten bij Wendy's en later een flinke bak koffie bij het tankstation. Ik moet namelijk nog 230 kilometer tot Pocatello, Idaho via een prachtige route van bergketens, maar ook heuvelachtig akkerland en mooie canyons. Omdat het regent en al gaat schemeren stop ik nergens meer. Ok, een keer nog bij het bord dat de staatsgrens markeert.

Staatsgrens Wyoming/Idaho

Aankomst in het Thunderbird Motel in Pocatello is om 22.00 uur. Bij het oprijden van de parkeerplaats van zo'n motel kun je meestal meteen zien wat voor soort accommodatie het is. De parking staat vol met afgetrapte pauperbakken en pickup trucks. Geen topkwaliteit motel dus. Ik kom alleen om te slapen en van wifi gebruik te maken, meer niet. Luxe is er thuis genoeg.

Thunderbird Motel.

Morgen weer een normale afstand.

Afstand vandaag: 682 kilometer.

2 opmerkingen:

  1. We kijken iedere dag weer uit naar je reisverslag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is mooi, want er staat er elke dag weer een als het internet het toelaat.

      Verwijderen