Dag 8 (5 augustus) Livingston (MT) - Idaho Falls (ID)

Om 8 uur verlaat ik Livingston, Montana voor nog een dagje Yellowstone. Dit betekent eerst weer dezelfde weg richting het zuiden. Na 85 kilometer bereik ik het park. Vandaag doe ik een stuk van de zuidelijke ringweg (southern loop). Te beginnen bij de The Artists Paintpots. De verfpotjes van de schilder dus. Het zijn geisers in allerlei kleurtjes. Elk 'potje' heeft zijn eigen kleur.

Overzicht van de Artists Paintpots.

Een bruine moddergeiser

Nog een ander kleurtje.

Prachtige blauwe geiser.

Iets voorbij de Artists Paintpots ligt het Monument Geyser Basin. Ook weer geisers, maar elk gebied is steeds net iets anders en uniek.

Monument Geyser Basin.

Yellowstone zit vol met watervallen. De mooiste zagen we gisteren. Vandaag passeer ik de Gibbon Falls bij de Gibbon River. Ze zijn minder imposant, maar toch een fotostop waard.

Gibbon Falls

Gibbon River.

Bij het Lower Geyser Basin is het een stuk drukker. Via houten vlonders (boardwalks) loop je hier langs een verzameling stomende geisers. Omdat het af en toe regent moet de poncho zo nu en dan aan. Vandaag is het slechts 15 graden en op een enkele lager gelegen plek 17.

Ooit begon de grond te borrelen in het bos en gingen de
bomen dood.

Lower Geyser Basin.

Ook hier weer mooie kleuren.

Mooier vind ik de rondweg die iets verderop ligt (de Firehole Lake drive). Een waterval afkomstig uit de bergen vormt hier meertjes. De ondergrond is vulkanisch en daardoor ontstaat er veel stoom op het water. Het is oppassen met foto's maken. Doordat er silica vrijkomt kan de lens beschadigen. Gelukkig is er niks gebeurd.

Een nog steeds groeiende vulkaan aan de Firehole Lake Drive.

Veel stoom op de Firehole Lake Drive.

Stomend meer.

Iedereen wil alles van dichtbij zien.

Ten zuiden van het Lower Geyser Basin ligt het Midway Geyser Basin. Als hoogtepunt vinden we hier de Grand Prismatic Spring. Deze heeft de mooiste kleuren. Ze zijn vooral zichtbaar als er weinig stoom vanaf komt. Vandaag valt het tegen.

Brug op het Midway Geyser Basin.

Een soort vulkanische waterval.

Grand Prismatic Spring.

Overal is wel iets unieks te zien.

Midway Geyser Basin.

Bijna iedereen die Yellowstone bezoekt wil de Old Faithful geiser zien. Die ligt op het Upper Geyser Basin. Men kan vrij exact voorspellen hoe laat hij gaat spuiten. Ik ben er om kwart over twee en om 15.14 zal hij losgaan. Er kan een afwijking van circa 10 minuten zijn. Honderden mensen nemen plaats op de bankjes bij het plateau. Wie geen zitplaats heeft, gaat staan. Na lang wachten en enkele schijnbewegingen begint het ding om kwart over drie dan toch flink te stomen. Iedereen kijkt en maakt foto's. Als het stoom minder wordt loopt de helft van de mensen weg. De andere helft blijft zitten. Aan de mensen te zien hadden we meer verwacht, maar dit was het dus. Echter niemand durft het te zeggen. Er wordt slapjes geklapt en als de geiser weer in normale toestand verkeert, loopt iedereen weg. Hierop heb ik dus een uur gewacht. Het was niet de moeite waard. Ik had een geiser met veel spuitend water verwacht, maar dat kwam er niet. Met een flinke pluim stoom van 2 minuten moeten we genoegen nemen.

De mensen wachten met spanning op de uitbarsting.

De Old Faithful begint zich te roeren.

Dit zien we tijdens het hoogtepunt van
de uitbarsting.

Mooier vind ik de omliggende geisers.

Nabij de Old Faithful.

Moddervulkaan.

Om kwart over vier vind ik het genoeg voor vandaag. Gisteren was ook al een pittige dag, dus ik ga twee uur rijden naar mijn motel. Er is in Yellowstone nog veel meer te zien, maar dat moet een andere keer. Wellicht morgen. Ik zie liever Yellowstone helemaal dan half. Grand Teton National Park moet maar met een minder uitgebreid bezoekje genoegen nemen. Onderweg naar de uitgang ontstaat er een file. Er liggen weer een paar bizons in de berm.

Nog een keer, gewoon omdat het kan.

In West Yellowstone neem ik bij een tankstation een kop koffie (slechts 99 cent) en een stuk pepperoni pizza. Om half acht kom ik aan in Idaho Falls, Idaho. Logeerplek is het Motel West. Achteraf gezien niet zo'n logische plek, maar ik verwachtte in twee dagen Yellowstone wel gezien te hebben en ik zou dan de dag erna Grand Teton kunnen bezoeken.

Avondeten.

Motel West in Idaho Falls.

Afstand vandaag: 418 kilometer

2 opmerkingen:

  1. Bijzonder indrukwekkend al die geisers en het vulkanisch gesteente.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amerika moet je gewoon eens heen. Is echt de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen