Dag 20 (17 augustus) Grand Junction (CO) – Denver (CO)

De dag begint met een goed ontbijt in de ontbijtzaal. Het is er stervensdruk. Ook mijn kameraad If zit er. Ik maak verder nog kennis met een paar Russen en dan kan er eindelijk gegeten worden. Wie denkt dat de ontbijtzaal hier alleen voor ontbijt is, heeft het mis. Het is de normaalste zaak van de wereld om jezelf eerst helemaal vol te stoppen met eten en dan met eenzelfde hoeveelheid de deur uit te lopen. Dit bewaren ze dan voor de lunch. Het schijnt in dit motel allemaal geen probleem te zijn. Dacht dat alleen Nederlanders in Benidorm dit deden, maar blijkbaar komt het overal voor.

Mijn spullen zijn gepakt en alles gaat de auto in. Dan komt If nog een keer langs. Hij heeft voor mij een laatste tip. Op weg naar Denver moet ik stoppen bij Hanging Lake. Zijn laptop komt eraan te pas om plaatjes te laten zien. Omdat If een goed mens is besluit ik het advies op te volgen.

In Grand Junction tank ik de auto vol en ga de I-70 op. Bij een bezoekerscentrum haal ik de laatste info en uiteindelijk zit ik 150 kilometer verderop aan de afrit. Op de snelweg is al te lezen dat de parkeerplaats vol is. Dan moet het wel een hele speciale plek zijn. Het lukt toch om de auto te parkeren en ik ga aan de wandeling beginnen. Om bij Hanging Lake te komen moet je 1,2 mijl (2 kilometer) bergop lopen. Hele volksstammen doen dat vandaag ook. Het is een hele pittige wandeling van een uur, maar de beloning volgt. Hanging Lake blijkt een paradijselijk meer te zijn, liggend op een rots in de bergen. Watervallen zorgen voor het water in het meer. Het lijkt wel de zee in Ko Phi Phi, Thailand.

In eerste instantie is het wandelpad vlak.

Het pad loopt langs een meer.

Hanging Lake.

Prachtige watervallen.

Volledig overzicht van Hanging Lake.

Iets verder naar boven ligt nog een mooie waterval: Spouting Rock. Mensen gaan er zelfs onder staan en laten zich natspuiten. Met een flinke kracht komt het water naar beneden. Het is een ongelooflijk mooi schouwspel.

Spouting Rock.

Hij durft de douche aan.

Het water sijpelt door de rotsen naar beneden.

Het is plezier voor de hele familie.

De weg naar beneden kost slechts 30 minuten. Een stuk brood met kaas en peperoni (ja, met één p) heb ik nu wel verdiend alvorens verder te gaan. Als je terug de snelweg op wilt kan dat maar een richting uit: de verkeerde. Zes kilometer verderop moet je de afrit nemen en keren. Er zijn aan de snelweg diverse punten met mooie uitzichten, dus er kunnen weer de nodige foto’s gemaakt worden. 

Uitzicht aan een parkeerplaats.

De I-70 snelweg.

Bergen zoals we die in Colorado gewend zijn.

Volgende bestemming ligt in de buurt van Boulder, 250 kilometer verderop. Bij Idaho Springs is er een flinke file door werkzaamheden. Gelukkig weet de TomTom daar wel raad mee als ik een alternatieve route bereken. Er blijkt een parallelweg te zijn die 20 kilometer langs de snelweg loopt door allerlei dorpen. Onderweg zie ik ineens een heel leuk dorpje: Central City. Helemaal in oude goudzoekersstijl met alle gebouwen prachtig gerestaureerd.

Central City.

Alles is mooi gerestaureerd.

Zelfs de klok ontbreekt niet.

Nog even doorrijden en dan komt het toetje. Ik bereik het dorp Nederland, gelegen op 2.510 meter hoogte. Het is echt heel grappig om te zien. Nederland kent veel biercafé’s, koffietenten en is verder van alle gemakken voorzien. Eigen politie, vvv-kantoor en zelfs twee tankstations. Het enige dat doet denken aan het echte Nederland is een carrousel die door een Nederlander is gebouwd. Allemaal goed voor een dik uur vermaak. De ligging is heel mooi aan een stuwmeer en hoog in de bergen. Nederland trekt veel hippiepubliek. Dat is altijd zo geweest, maar zal alleen maar meer worden nu wiet ook in Colorado legaal is.


Bestemming bereikt.

Koffiebar in een treinwagon.

Politieauto van Nederland.

Stadhuis.

Het stuwmeer met Nederland helemaal in de verte.

De laatste 90 kilometer gaan eerst bergafwaarts en daarna over redelijk vlak land naar Denver. Ik logeer in Extended Stay Tech Center North. Dit zijn een soort appartementen in motelstijl met een eigen keuken.


Extended Stay.

De rest van de kamer.

Afstand vandaag: 499 kilometer.


3 opmerkingen:

  1. Prachtig dat meer!
    En die kamer is nog groter dan jouw kamer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kamer lijkt groot, maar is eigenlijk best klein. Heb wel eens in grotere appartementen gezeten.

      Verwijderen
  2. Hiervoor lees ik dus reisverslagen, wat ziet dat meer, Hanging Lake, er prachtig uit, werd er ook gezwommen. Ik las op internet dat de afslag naar het begin van de trailhead best moeilijk te vinden is, afslag in de tunnel op de I70??

    BeantwoordenVerwijderen