Dag 16 (13 augustus) Monticello (UT) – Cortez (CO)

Via een omweg ga ik vandaag naar Cortez in Colorado. Deze omweg is nodig voor Monument Valley en Hovenweep National Monument. Onderweg rijd ik door plaatsen als Blanding en Bluff. Beide zijn van weinig betekenis. Bij Mexican Hat wordt het landschap mooier. De rotsen zijn allemaal rood van kleur. In Mexican Hat staat een rots die eruit ziet als een dikke Mexicaan met een hoed. Vandaar de naam. Leuk voor een fotostop natuurlijk.

Mexican Hat.

Met een beetje fantasie lijkt het op een echte Mexicaan.

Landschap bij Mexican Hat.

Iets ten zuiden van deze bezienswaardigheid passeer ik de brug over de San Juan River die door het rode landschap loopt.

San Juan River.

Niet veel later is Monument Valley aan de beurt. Een landschap in de hete woestijn met hoge losstaande rotsen (buttes) in allerlei soorten en maten. Het is een beeld dat we kennen van heel veel westernfilms. Wanneer je via het noorden arriveert is het uitzicht fenomenaal. Alleen vandaag niet. Het regent af en toe, het is bewolkt en ‘slechts’ 20 graden. Van enig spectaculair uitzicht is weinig te merken. Wel klaart het iets op zodat de rotsen uiteindelijk beter zichtbaar worden. Er is een plek waar indianen souvenirs verkopen en daar kun je van het uitzicht genieten. De drie verkopers blijken ook nog grappige mannetjes te zijn. Qua uiterlijk lijken ze op Mexicanen (klein, beetje dik en getint). Hun armen zitten vol tatoeages. De grootste grapjas heeft de tekst Joker op zijn arm staan. Een Italiaan uit Parma maakt nog een foto van mij en dan kan ik weer door.

Monument Valley in de verte.

Monument Valley in de wolken.

Later is het zicht iets beter.

Het is ook mogelijk om de rotsen van dichtbij te zien. Daarvoor moet je het Navajo Tribal Park (een indianenreservaat van de Navajo-stam) in. Entree was vorig jaar nog 5 dollar per persoon, maar inmiddels 20 dollar per auto. Eenmaal in het park moet je 27 kilometer over een slechte grindweg. Omdat ik de entree idioot hoog vind en de verzekering ongeldig is op onverharde wegen gaat dit vandaag niet gebeuren. Ik bekijk het zaakje van een afstand. Inmiddels is ook weer een staatsgrens gepasseerd. Deze keer Arizona.

File voor de ingang van Monument Valley.

Staatsgrens.

Een geit heeft plaatsgenomen op de andere staatsgrens.

Nu ik toch in Arizona ben, maak ik een omweg via Kayenta en Mexican Water. Veel is hier niet te zien. Het landschap wordt al snel saai. Dit is niet het Arizona dat we kennen van de grote cactussen. Achteraf geen extra 125 kilometer waard, maar soms weet je het niet van tevoren en dezelfde route terug is ook niet leuk. Het weer wordt onderweg slechter. Er komt zelfs een hele flinke bui aan die het zicht volledig ontneemt. Als het later weer opklaart stop ik voor een tankstop. Inmiddels is het alweer bijna 30 graden.

Slecht weer op komst in Arizona.

Tankstop.

Een echte Amerikaanse truck.

Ik vervolg mijn weg via Montezuma Creek, Utah naar Hovenweep National Monument in Utah. In dit park zien we restanten van een oud indianendorp uit de periode 1230-1275. Via een drie kilometer lang wandelpad kun je alle ruïnes van dichtbij zijn. Enige fantasie moet je wel hebben, want van de meeste huisjes is weinig meer intact. Net voordat het weer hard gaat regenen zitten de 2 mijl erop en ga ik naar de auto.

Paarden op de weg naar Hovenweep.

Ook hier zit olie in de grond.

Ruïnes in Hovenweep.

In Hovenweep is alles op de rand van deze canyon gebouwd.

Hovenweep Castle.

Deze ruïne heeft de naam Twin Towers.

Veel is er niet meer intact van de gebouwen.

Er resteren 70 kilometer naar Cortez, Colorado. Accommodatie wordt het National 9 Inn. Beetje oud en verpauperd, eigenaar komt uit India en wifi werkt niet naar behoren. Het kost dan ook ‘maar’ 43 dollar per nacht.

National 9 Inn, Cortez.

Er is iets misgegaan bij het bevestigen van het handdoekenrekje.



Afstand vandaag: 470 kilometer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten