Dag 11 (8 augustus) Salt Lake City (UT)

Na een bak slappe en lauwe motelkoffie wordt vandaag Salt Lake City verkend. Het is de hoofdstad van de staat Utah. Salt Lake City is geen wereldstad. In de hele agglomeratie wonen 1,1 miljoen mensen. In de stad zelf slechts 181.000 en een groot deel van de bevolking is Mormoons.

Iets later in de ochtend parkeer ik mijn auto in de stad. Een dagje parkeren kost 5 dollar op een parkeerterrein in de open lucht. De parkeermeter is dan wel vooroorlogs. Elk parkeervak heeft een nummer en die nummers vind je weer terug op een tableau met heel veel gleufjes. Het bedrag van jouw dagje parkeren stop je in opgevouwen biljetten of muntjes in het gleufje en dan ben je klaar. Hoe een en ander gecontroleerd wordt snap ik niet, maar ik snap wel meer niet in Amerika. Zelfs na 10 bezoekjes nog niet. Het blijft naar mijn mening een vreemd land dat op een enkele manier te vergelijken is met welk land dan ook in Europa. Toch voel je je er snel thuis.

Parkeermeter.

Demonstrerende Koerden.

De belangrijkste toeristentrekker in de stad is de Mormoonse tempel. Die ligt op Temple Square. Helaas mag je er niet naar binnen. Dat kan alleen als je zelf Mormoon bent. Wel staat er een schaalmodel en daaraan kun je zien dat de inrichting vrij sober is. In de twee bezoekerscentra is er heel veel info te krijgen. Er zijn missionarissen uit alle delen van de wereld die je graag te woord staan. Ben in ieder geval een stuk wijzer geworden. Ik had zelf gedacht dat de tempel nog groter en imposanter zou zijn. Als je de Spaanse kathedralen kent, dan valt deze kerk een beetje tegen. Dat komt ook weer omdat de gebouwen eromheen veel hoger zijn.

De Mormoonse tempel.

Religieuze schilderijen in het bezoekerscentrum.

Iedereen wil met Hem op de foto.

Veel Mormoonse aanhangers op het plein voor de tempel.

Na het tempelbezoek moet er gegeten worden. Ik zoek een kraampje op dat Mexicaanse taco's verkoopt. Absoluut van topkwaliteit en supervers. Ze kosten maar $ 1,25. Smullen dus.

Taco's met lekker veel groente en heerlijke sausjes.

Op naar het vvv-kantoor voor allerlei info en een plattegrond. Met nog een gratis Utah 2014 kalender erbij loop ik de deur uit. Temperatuur is vandaag 30 graden, dus warm zat voor een stadsbezoek.

Vvv-kantoor van de staat Utah.

Een andere publiekstrekker is het State Capitol van de staat Utah. In dit regeringsgebouw kun je zelf rondwandelen of een gratis rondleiding krijgen. Eerlijk gezegd had ik enige controle van tassen en rugzakken verwacht, maar dat gaat duidelijk niet gebeuren. Na zelf te hebben rondgekeken volg ik ook nog de tour. Met een tour zie je net iets meer. Zo bezoeken we allerlei zalen en zelfs de kelder om de funderingen te zien waarop het gebouw staat. Deze kunnen een flinke aardbeving weerstaan. Onze toergids is overduidelijk Mormoons en aan haar uitleg kun je merken dat ze wereldvreemd is. Ze lijdt ook een beetje aan geheugenverlies. Op veel vragen is haar antwoord 'I forgot'. Zo weet ze niet welke staat er ten oosten van Utah ligt en denkt ze dat er 3 miljoen mensen in de stad wonen. Ze heeft ook geen idee welk percentage in de stad Mormoons is. Gelukkig kan ze wel alles vertellen over het State Capitol.

State Capitol.

De koepel.

Een van de vele zalen.

Begane grond.

Downtown Salt Lake City is heel modern. Veel dingen zijn nieuw of staan er pas een paar jaar. Toen in 2002 de Olympische Winterspelen hier werden gehouden is er veel in de stad geïnvesteerd en je ziet dat het proces nog steeds gaande is.

Downtown.

Het openbaar vervoer binnen de centrumgrenzen is gratis.

City Creek Center.

Als laatste ga ik vandaag, na een dubbele espresso bij Starbucks, het eveneens moderne Gateway winkelcentrum bezoeken. Ook gebouwd voor de Olympische Spelen. In de fontein spelen kinderen en verder is het hier gewoon rondwandelen en winkelen voor het publiek.

Het beursgebouw.

Gateway Center.

Rond zes uur haal ik de auto weer op om richting motel te gaan. Met een bezoek aan Wendy's sluit ik het voor vandaag af.

Wendy's hamburgerrestaurant.

Kort samengevat is Salt Lake City een leuk stadje, maar ik krijg er geen wow-gevoel van. Morgen bezoek ik de overige bezienswaardigheden.

Afstand vandaag: 31 kilometer.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten